„Когато човек посегне към нещо в природата, той открива, че то е свързано с останалата част от света“ ~ Джон Мюър
Всичко е свързано. Взаимосвързаността беше фокусът на втория учебен модул, по който нашите IB PYP ученици работиха тази учебна година. Презентацията на тематичните им проекти се състоя в началото на декември.
Как организираме себе си като обширна обучителна тема даде възможност на нашите PYP ученици да разгледат общества, исторически периоди и начина, по който човешките дейности са повлияли на нашето развитие и света, в който живеем.
Като важна част от PYP програмата, модулът на изследване е задълбочено проучване целящо свързване на различните учебни предмети в Британско училище в София (BSS).
Нека обърнем малко повече внимание на тематичните проекти подготвени от учениците ни в първи до шести клас.
„Как организираме себе си“ е модул на изследване, който се фокусира предимно върху създадени от човека системи и дълбокото въздействие, което те имат върху обществото и околната среда.
Като част от IB учебния план, този модул насърчава трансдисциплинарния подход при създаването на финалната PYP изложба. Учениците се разделят на екипи, като всеки от тях разглежда темата от различна перспектива.
Учениците от 1ви клас, например, направиха проучване за различните материали и техните свойства. Както естествените, така и материалите създадени от човека влияят на начина, по който живеем, както и на планетата ни в дългосрочен план.
Учениците от 2ри до 6ти клас изследваха допълнителни специфични теми като част от своята IB PYP изложба. Стратегическите исторически решения и техните културни последици, човешката еволюция и свързаността на цивилизациите, икономическата структура на страните, предприемачеството, както и начините за постигане на баланс в обществените системи вдъхновиха нашите млади изследователи да търсят отговори за начина, по който работи светът.
Може да ви е трудно да си представите как всяка от тези широки теми е разгледана в контекста на индивидуален училищен предмет.
Това е магията на IB PYP програмата. Ето един бърз пример, който демонстрира невероятния начин, по който широки теми могат да бъдат свързани с природните науки, хуманитарните науки и другите училищни предмети.
В рамките на модула учениците от 4 клас се фокусираха върху това как икономическата структура на една държава влияе на нейното развитие.
Как тази тема се свързва с училищен предмет?
Като част от своето изследване по математика, нашите четвъртокласници представиха числови модели. В часовете по английски те работиха върху информационни текстове, а в хуманитарната програма учениците разгледаха географското местоположение и неговото въздействие върху развитието на обществото.
Учениците от 6 клас работиха върху обществения баланс и неговата зависимост от взаимовръзките и отношенията между индивиди и общности. Като част от своята презентация по английски език, те се обърнаха към научната фантастика и използването на ретроспекция като литературно средство. Като част от проучването по хуманитарни науки учениците изследваха развитието на различни империи в историята, а в рамките на научната линия на изследване беше поставен акцент върху различните състояния на веществата (обратими и необратими промени).
Установяването на тези връзки показва на учениците как дори абстрактни концепции могат да бъдат приложени към различни ежедневни и социални казуси. Освен това този подход насърчава критичното мислене и по-широкия поглед към това, което на пръв поглед изглежда абстрактно.
PYP учебният план не набляга единствено върху придобиването на знания. Учениците също се учат как да представят проекти пред публика, да отговарят на въпроси и да разясняват модула на изследване.
По време на първата презентация за учебната година нашите ученици представиха своите проекти пред родителите си.
Този път, за да подготвим презентаторите за всевъзможни ситуации, дадохме възможност на началните класове да представят своите проекти пред по-големи ученици от Британското училище в София.
Динамиката в тази ситуация е различна от представянето пред родителите. По-големите ученици също получават шанс да допринесат за изграждането на училищната общност, да предизвикат и възнаградят по-малките си съученици за техния упорит труд.
Ако искате да научите повече за нашия учебен план, моля, разгледайте следната презентация: https://www.bssofia.bg/our-curriculum/. Можете също да се запознаете с нашите усилия за PYP авторизация тук.
Британското училище в София е IB PYP кандидат*. Училището работи върху авторизация като IB World School. IB World Schools споделят обща философия – ангажимент към висококачествено международно образование – което вярваме, че е важно за нашите ученици.
* Само училища, оторизирани от IB Организацията, могат да предлагат някоя от нейните четири академични програми: Primary Years Programme (PYP), Middle Years Programme (MYP), Diploma Programme (DP) или Career Programme (CP). Статусът на кандидат не дава гаранция, че ще бъде предоставена авторизация.
За повече информация относно IB програмите посетете http://www.ibo.org.