В Британското училище в София сме добре запознати с фразата "учене чрез игра", особено в контекста на децата в детските градини и началните училища. Жизнената енергия и радостта, които идват с играта, често се разглеждат като жизненоважни елементи в процеса на учене за нашите по-малки ученици. Погрешно е обаче схващането, че този подход губи своята актуалност с израстването на децата в тийнейджъри. Изследванията непрекъснато потвърждават идеята, че ученето е най-ефективно, когато го съпътстват положителни емоции. Какъв по-добър начин да предизвикате тези емоции от играта?
В нашите часове по личностно, социално, здравно и образователно(PSHE) възпитание се обсъждат широк кръг от важни теми, всички от които имат ключово значение за личностното развитие, социалното разбиране и психическото и физическото здраве. Тези часове не са просто за предаване на знания, а за изграждане на умения - възпитаване на активно слушане, вземане на решения, разрешаване на конфликти и насърчаване на силен екипен дух, който набляга на сътрудничеството и колективното усъвършенстване.
Един от иновативните методи, които сме възприели в BSS, е използването на настолни игри, като например Dixit, в часовете по PSHE. Диксит, игра, известна със своите причудливи и често двусмислени образи, предлага на учениците уникален начин да разсъждават върху личните си преживявания и емоции. Това е нещо повече от игра; тя е инструмент за засилване на чувството за принадлежност и чувството за приемане сред учениците. Занимавайки се с играта, учениците по естествен начин се сближават помежду си, създавайки връзки, които може би не биха били възможни чрез традиционните образователни методи.
Освен това Диксит служи като отличен катализатор на творчеството и въображението. Омагьосващите, подобни на приказка визуални ефекти на играта приканват учениците да се потопят във вътрешния си свят, като насърчават по-дълбокото разбиране на себе си и съпричастността към другите. Докато тълкуват изображенията върху картите, учениците не просто играят на игра, а развиват своята "Теория на ума". Това умение включва разбиране на мислите, убежденията, страховете и увлеченията на другите чрез споделено, игрово преживяване.
Красотата на Dixit се крие в нейната изтънченост. Тя отваря врати за обсъждане на важни лични и групови въпроси без конфронтация. Учениците могат да изследват и споделят аспекти на своята идентичност, като например как прекарват петъчната вечер или любимия си книжен герой, в безопасен и неосъдителен контекст. Този непряк подход към сериозните теми напълно съответства на идеята на нашите часове по PSHE, в които се набляга на създаването на среда на доверие, откритост и взаимно уважение.
В заключение, в Британското училище в София вярваме в силата на ученето чрез игра на всички етапи от образованието. Като интегрираме настолни игри като Dixit в учебната си програма, ние обогатяваме образователния опит на нашите ученици и ги въоръжаваме с жизненоважни умения за живота. Този метод доказва, че ученето може да бъде също толкова увлекателно и радостно за тийнейджърите, колкото и за по-малките деца, като установява, че играта е вечен учител.