В Британско училище в София сме създали комфортна среда за общуване, взаимодействие, насърчаване и санкциониране, която дава възможност на учениците да достигнат пълния си потенциал като интелект, но и като умения за общуване и самоизразяване. Почти невъзможно е с една дума или кратък израз да бъде описан този модел от британската образователна система, имплементиран в Британско училище в София. Най-общо това е „пасторална“ грижа – морална и социална интеграция на деца и възрастни в училище.
Докато полагаме усилия да научим децата си как да станат добри хора, ние самите научаваме много. Защото независимо от възрастта и житейската си роля, всеки живее в симбиоза с останалите...
Всеки човек се стреми да бъде щастлив, но търсенето на щастие е процес, който е особено труден в училище, където много деца имат нужда да бъдат по-добре разбирани и приемани, от което зависи усещането им за щастие. Затова нашите учители, съветници, психолози полагат усилия не само в класната стая, но и при всяко общуване с учениците, така както се случва в едно голямо семейство. От една страна са добрата дисциплина, обноски и уважително отношение. От друга – общуването, което трябва да бъде ефективно, толерантно и двупосочно.
В нашето училищно семейство имаме двама души, които помагат за това общуване, изграждайки позитивни връзки на всички нива: между учениците, между ученици и учители, между учители и родители.
Това са Мис Катя и Мистър Радо - нашите Pastoral Care and Behavior Leads:
Катя Николова е отговорник морална и социална интеграция, и преподавател по английски език, с учителска квалификация от Forth Valley College, Stirling и диплом за „Преводи в обществения сектор“ от Chartered Institute of Linguists, London. Тя има опит в училища в Обединеното кралство, Испания и България. Катя е част от екипа на Британско училище в София вече 11 години.
Радомир Кунев е отговорник морална и социална интеграция, и преподавател по български език за чужденци. Завършил е българска филология в СУ „Св. Климент Охридски“. Вярва, че всеки ученик има потенциал, който трябва да бъде разгърнат и че всяко дете заслужава добро образование. Винаги се опитва да подобри себе си, за да може да даде най-добрият пример на учениците си. Радо е в екипа на Британско училище в София от 3 години.
Pastoral Care and Behavior Lead е позиция, която не е особено позната в България. В британската образователна система тя е свързана с педагогически модел, който залага на индивидуалния подход и решения за всяка ситуация, свързана с отношенията и поведението, включително при нарушена комуникация, пробеми с дисциплината, усещане за несправедливост и др.
Много често при общуване човек остава с усещането, че е неразбран или грешно разбран. Така се ражда чувство за неудовлетвореност, демотивация, може да се прояви гняв или желание за изолация.
Тогава се включва нашият Pastoral Care and Behavior екип, за да посредничи в търсене на най-краткия път към взаимното разбиране и компромис.
Мис Катя и Мистър Радо често заемат различни роли, за да помагат: на родител, учител, медиатор, арбитър, съветник и наставник. Вече са спечелили уважението както на децата, така и на техните родители, а това улеснява работата им. За децата те са мъдър приятел, към когото могат да се обърнат, ако има нещо, което ги притеснява, но и възрастен, който може да им направи забележка и дори да ги накаже, ако нарушават правилата.
За администрацията и учителите са колеги, които разбират трудностите, с които се сблъскват, и могат да дадат най-добрите съвети.
За родителите двамата са експерти, които разбират нуждите на децата и могат да дадат обективна оценка за всяка ситуация, както и препоръка за най-ефективна комуникация.
Нашият Pastoral Care and Behavior екип се грижи и за мотивацията на учениците, които винаги са насърчавани да постигат целите си, а когато успяват- поощрявани и адмирирани.
Политиката в Британско училище в София е винаги да насърчаваме положителното поведение - отличните постижения получават похвала, а пропуските се коригират, нарушенията на правилата се наказват, ако е необходимо.
Моделът Pastoral Care and Behaviour се прилага и спрямо отношенията между учители, между учители и родители, между учители и администрация.
Тези взаимоотношения: в класната стая, между учители и служители в училището, между администрация и родители, са ключови за успеха и развитието на нашите ученици. Затова екипът на British school of Sofia се грижи всеки в училище да бъде разбиран, оценяван справедливо, да получава уважение и признателност.